Model OSI
Model OSI (pelna nazwa ISO OSI RM, ang. ISO Open Systems Interconnection Reference Model
- model odniesienia laczenia systemow otwartych) lub OSI - standard zdefiniowany przez ISO
oraz ITU-T opisujacy strukture komunikacji w sieci komputerowej.
Miedzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ang. International Organization for
Standardization) na poczatku lat osiemdziesiatych XX w. dostrzegla potrzebe stworzenia
modelu sieciowego, dzieki ktoremu producenci mogliby opracowywac wspolpracujace ze soba
rozwiazania sieciowe. W taki sposob powstala specyfikacja Open Systems Interconnection
Reference Model, ktora do polskich norm zostala zaadaptowana w 1995 roku.
Model ISO OSI RM jest traktowany jako model odniesienia (wzorzec) dla wiekszosci rodzin
protokolow komunikacyjnych. Podstawowym zalozeniem modelu jest podzial systemow sieciowych
na 7 warstw (ang. layers) wspolpracujacych ze soba w scisle okreslony sposob. Model warstwowy
zostal przyjety przez ISO w 1984 roku. Najbardziej istotnym organem jest wspolny komitet
powolany przez ISO/IEC, zwany Joint Technical Committee 1- Information Technology (JTC1).
Formalnie dzieli sie jeszcze na podkomitety SC.
Kapsulkowanie danych
Model OSI opisuje droge danych od aplikacji w systemie jednej stacji roboczej do aplikacji
w systemie drugiej. Przed wyslaniem dane wraz z przekazywaniem do nizszych warstw sieci
zmieniaja swoj format, co nosi nazwe procesu kapsulkowania (enkapsulacji).
Organizacja warstwowa
Model OSI definiuje jakie zadania oraz rodzaje danych moga byc przesylane miedzy
warstwami w calkowitym oderwaniu od ich fizycznej i algorytmicznej realizacji,
czyli zaklada istnienie warstw abstrakcji w medium transmisyjnym, sprzecie oraz
oprogramowaniu i wokol tych warstw orientuje specyficzne dla nich protokoly,
realizowane przez te protokoly uslugi swiadczone wyzszym warstwom oraz posiadane
interfejsy, umozliwiajace dostep do warstwy przez procesy z innych warstw. Mimo
iz kazda z warstw sama nie jest funkcjonalna, to mozliwe jest projektowanie warstwy
w calkowitym oderwaniu od pozostalych. Jest to realne, jezeli wczesniej zdefiniuje
sie protokoly wymiany danych pomiedzy poszczegolnymi warstwami.
Warstwy nizsze
Najnizsze warstwy zajmuja sie odnajdywaniem odpowiedniej drogi do celu,
gdzie ma byc przekazana konkretna informacja. Dziela rowniez dane na odpowiednie dla urzadzen
sieciowych pakiety okreslane czesto skrotem PDU (ang. Protocol Data Unit).
Dodatkowo zapewniaja weryfikacje bezblednosci przesylanych danych. Wazna cecha warstw dolnych
jest calkowite ignorowanie sensu przesylanych danych. Dla warstw dolnych nie istnieja aplikacje,
tylko pakiety/ramki danych. Warstwy dolne to warstwa transportowa, sieciowa, lacza danych oraz fizyczna.
Warstwy wyzsze
Wyrozniamy trzy warstwy gorne, czyli warstwe aplikacji, prezentacji i sesji.
Ich zadaniem jest wspolpraca z oprogramowaniem realizujacym zadania zlecane przez uzytkownika systemu komputerowego.
Tworza one pewien interfejs, ktory pozwala na komunikacje z warstwami nizszymi. Ta sama warstwa realizuje dokladnie
odwrotne zadanie w zaleznosci od kierunku przeplywu danych. Przyjmijmy, ze dane przeplywaja w dol Modelu OSI, kiedy
plyna od uzytkownika do urzadzen sieciowych oraz w gore w przeciwnym wypadku.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL